Het grote vertrek
Zo, eindelijk even een half uurtje om een berichtje te plaatsen. De laatste maanden waren heel hectisch met werken aan de boot, eerst bij KM in Makkum en de laatste 3 weken thuis. De tijd is voorbij gevlogen. ZZP-ers bijsturen, duwen en trekken. Schilders uitleggen welke kleur iets is. Ketting laden. Het héle interieur terugplaatsen — kussens, matrassen, spullen, alles behalve gereedschap lag in huis.
DHL, TNG en UPS maakten overuren met meerdere afleveringen per dag, meestal. Vervangen, veranderen, upgraden.
Het eindresultaat, alhoewel nog moeilijk te zien door de rommel, gaat er zijn. We hebben nu airconditioning in de voorhut (voor havens in de tropen.) Elektrisch fornuis, dus geen gas meer aan boord. Watermaker, vooral voor de Pacifische oceaan waar het moeilijker is om aan schoon water te komen dan dieselolie. Voor de liefhebber: een 24V Frigomar die tussen 200 en 700 W gebruikt, dus kunnen we ook wel eens een nachtje via de accu’s het koel hebben. Een GN Espace OceanChef, zelfde merk als we al hadden. Extra Mastervolt Chargemaster 3000 die de bestaande Mastervolt Mass Sine omvormer aanvult tot de benodigde 5 KW voor het fornuis. En een Schenker Zen 50 die ook redelijk zuinig met stroom omgaat door recuperatie van de druk. Verder een nieuwe RVS ankerketting (120 m) en het schilderwerk is bijgewerkt met o.a. nieuwe antislip op het dek. Vrijwel alle lijnen zijn vervangen.
En wat gaan we dan doen? De planning is nu rond tot en met Japan medio volgend jaar. Dit jaar is het traject:
- Harlingen – Lissabon, juli t/m 18 augustus. Zoon Arnold vaart een paar weken mee, dochter Ella het hele traject.
- Lissabon – Madeira, 8 t/m 18 oktober varen oude vriend Koen en zijn vrouw Saskia mee. Dit is een traject waar vrijwel altijd wind staat, en ook nog uit de goede richting. Hopelijk niet te veel want het is de eerste keer voor Saskia dat ze zó lang op zee is.
- Madeira – Canarische eilanden. Dit stuk vaart Arnold weer mee. We eindigen op Tenerife.
- Tenerife – Cabo Verde. Weer oude vrienden, Kommer-Jan en Tanneke, vliegen op de 14e november in op Tenerife. Dan hebben we even om de boodschappen voor de oversteek te doen en de medicijnkist te updaten (Tanneke is huisarts.)
- Cabo Verde – Suriname. Zoon Sietse van Kommer-Jan en Tanneke vliegt 27 november in naar Sao Vicente (Mindelo) en een paar dagen later komt het laatste bemanningslid Mark Owens aan boord. Mark werkt voor B&G en wil wel eens zien hoe we hun apparatuur gebruiken, en op deze manier kan ik eens iets terug doen voor het beschikbaar stellen van zoveel spullen.
- Rond 10-12 december hopen we in Suriname aan te komen. Marion en de kinderen komen een weekje later aan; Arnold en Ella vliegen begin januari weer naar huis en Marion heeft nog geen terugticket.
In 2026 gaat het strak verder:
- Suriname – Bonaire, met in ieder geval neef Abbie. Abbie houdt van duiken; we hebben al een fles van hem aan boord. We kunnen dan in Bonaire mooi duiken (leren).
- Bonaire – Curacao – Aruba. Curacao wat vrienden opzoeken (nog niet eerder geweest) en natuurlijk Aruba, waar we na corona zo vriendelijk zijn opgevangen en nieuwe vrienden gemaakt hebben.
- Aruba – Panama. Planning nu is om dit eind maart/begin april te doen. Bemanning is Sander Alberda en wellicht Maarten Vrakking — beide hier uit Harlingen en omgeving.
- Panama kanaal. Bemanning Marion, Arnold en Rudolf Onnes.
- Panama – Hawaii. Bemanning Arnold en Rudolf.
- Hawaii – Japan. Bemanning Eeuwe.
Nu zijn we bijna klaar voor vertrek; nog even wat last minute probleempjes oplossen. De inlaat van de airconditioning lekte wat water, er stond opeens wat oude hydraulische olie in de bilge, en het wierfilter van de waterballast is gescheurd.