Vertrek

Morgen is het zover, we kunnen weg. We vertrekken richting Aruba. De laatste week was een heen en weer van allerlei berichten op Facebook over wanneer de diverse landen open zouden gaan. Uiteindelijk hebben we er dus voor gekozen naar Aruba te gaan. Daar mogen we in quarantaine op onze eigen boot. De dagen dat we onderweg zijn ernaartoe worden hiervan afgetrokken. Er wordt voor proviand gezorgd en alles is prima begeleid. Vervolgens gaat de boot op de kant. De marina heeft ons de laatste dagen steeds gemaild en op de hoogte gehouden van de mogelijkheden en gisteren kwam het verlossende woord dat de zeegrens vandaag, 14 mei, open zou gaan.

Waarom niet Curaçao? Er waren lokaal mensen druk bezig om de mogelijkheden voor zeilers zie goed mogelijk voor elkaar te krijgen, maar helaas werkte de overheid niet mee. Dit kwam neer op een verplichte quarantaine in een door de overheid aangewezen hotel à 125 euro per persoon per nacht, wel inclusief 3 maaltijden. Vervolgens word je dan op het vliegtuig naar huis gezet. Tot vandaag was absoluut niet duidelijk wat er in de tussentijd met de boot zou gebeuren, dus niemand had er oren naar. Veel zeilers willen ook gewoon aan boord blijven tijdens de maanden van het hurricane seizoen. Alle moeite van Marc van de haven van Curaçao en Victor van de OCC, wij gaan naar Aruba.

We hebben een leuke week gehad hier in de haven. Al vanaf het begin hadden we contact met Truus en Klaas van de Eternity die we kenden uit de Facebook groep. Ze hebben ons snel wegwijs gemaakt. Er bleek een Thaise dame op een schip verderop te zitten die tot gisteren iedere dag 2 gerechten kookte. Via een Whatsapp groep werd ‘s morgens het menu gepost, zoals bijv:

Bonjour tout le monde😊 n’oubliez pas de passer votre commande pour ce soir.
Je vous rappelle les menus du jour.

Menu 1 : SATAY CHICKEN €7
Menu 2 : BEEF WITH FRESH BASIL€7
Dessert : Tartelette aux fruits €3 🧁

veuillez commander votre repas avant 15h00

merci!😇🇨🇷🌶

Enkele malen hebben we genoten van een heerlijke dis die aan boord werd bezorgd, hoe luxe kun je het hebben!

Truus en Klaas zijn net voor onze aankomst vertrokken naar een resort en hebben hun schip op een vrachtschip richting IJmuiden gezet. Een andere Nederlander in de haven, Dick, hadden we onderweg al wel eens in de verte zien varen. Toen hij in Mustique heel hard voorbij kwam in zijn bijboot, wat niet mocht vanwege de schildpadden, kreeg hij een uitbrander van Kees, dus schromend ben ik op hem afgestapt en heb namens Kees excuses aangeboden en hem uitgenodigd een keer te komen eten. Wat een gezellige avond hebben we gehad, eindelijk ook de moeite genomen de barbecue aan te steken voor lamskoteletten en saté met heerlijke Surinaamse pindasaus. Misschien wel iets teveel gedronken, maar ach.

Maandag 11 mei werden de regels wat versoepeld, dus we konden een stukje verder lopen. Gisteren eerst naar een grote hypermarché gelopen, 2km hiervandaan en ‘s middags ben ik nog eens 3 km en terug de stad in gelopen. Lekker om weer te bewegen. Ik liep wel door een heel arme buurt, niet altijd een prettig gevoel.

Er zijn veel muurschilderingen in deze buurten.
Een monument.
De vismarkt.
Op de marina is het volgens mij normaal heel bruisend, met terrassen, winkeltjes, restaurants en barretjes. Nu alles potdicht en uitgestorven.
Een stille haven.

En vandaag dus groen licht van Aruba. Water getankt, proviand en vooral wijn voor 2 weken ingeslagen, uitgeklaard en morgen vertrekken we. Op naar Aruba, ongeveer 520 nM en we verwachten er maandag aan te komen. We zijn natuurlijk weer te volgen op onze tracker. Wanneer we naar huis kunnen vliegen is nu nog niet duidelijk, maar er verandert zo snel zoveel, dat we ook daarvan verwachten dat het niet zolang meer duurt.

À Bientôt!

7 Replies to “Vertrek”

1. Klinkt goed! Wat een opluchting, eindelijk een besluit te kunnen nemen. Goeie reis gewenst!

2. Dat is nieuws waar Pa en Ma blij van zullen worden! Goede reis en geniet van de wijn als jullie in quarantaine zijn. Xx

3. Wat fijn dat jullie laatste plan kan doorgaan.
    Op naar Aruba!
    En dat eten zag er wel heeel lekker uit!
    Fijne voorspoedige zeilreis gewenst!
    Alle liefs van ons voor jullie.

4. Nou dan eindelijk licht aan de horizon. Goede reis naar Aruba en hopelijk een snelle vlucht naar Nederland. Ik heb even gekeken bij K.L.M. en TETUY , maar die geven pas de eerste vluchten aan begin Juni , maar na al dat wachten is dat dus nog redelijk snel. En op Aruba kun jullie ook nog wel vermaken.