Hoe werkt aankomen per zeiljacht in Suriname (2025 editie)
Ik had al gehoord dat de procedure voor het aankomen in Suriname vorig jaar gewijzigd was, maar ik had niet gedacht dat het zó digitaal geworden was en dat het ook nog zou werken ook! Voor diegenen die na mij komen hier een aantal tips over hoe en wat.
Chronologisch hoort het ongeveer zo (elke stap wordt hieronder nog verder uitgediept):
- online e-visa aanvragen (dit kan ruim van te voren)
- Naar Suriname varen
- Onderweg of ter plaatse online formulieren invullen voor douane en maritime politie.
- Mooring/anker nemen bij Harbour Resort Domburg
- Zwemmen in het zwembad
- Afspraak maken met Erik die je helpt met de verdere procedure
- Eerstvolgende werkdag, of allé, het is Suriname, de dag daarna, met taxi-chauffeur Harry naar de plek waar je moet melden met alle paspoorten, de e-visa en een crew list.
- Done!
Je moet dus in totaal drie instanties (websites) af en bij de MAS moet je zelfs drie formulieren digitaal invullen. Aangezien de douane pas zeven dagen van te voren kan, kun je dit aan boord alleen via Starlink doen. Mocht je geen Starlink hebben kan dit ook via de WiFi van het Harbour Resort.
1. e-visa
Je vraagt een e-visum aan online op https://suriname.vfsevisa.com/
Let op, er zijn ook andere aanbieders die onder water de echte site voor je invullen maar je extra “doekoe” afhandig maken. Het hoort niet meer te kosten dan € 58 per persoon voor een “single entry” toeristen visum. Je mag hiermee 30 dagen blijven, te verlengen met nog een maand.
2. Varen
Als je, om de een of andere voor jou geldige reden, géén PredictWind abonnement hebt: vaar op de grens van Brazilië en Frans Guyana af, en wacht tot je eerst stroom richting zuid krijgt (1 kn) en dan stroom richting noord-west (3 kn). Dit is wat wij vroeger als tip kregen. Elke verstandige zeiler gebruikt tegen het einde van z’n trip PredictWind, dus doe dat dan maar meteen. Vanaf 7 dagen vooruit neemt PredictWind namelijk óók de stroming mee in de “sail routing” optie. Je vaart dan nog steeds ongeveer dezelfde route, maar weet beter waarom je waar welke rare kronkel in de route krijgt voorgeschreven. Als je vanuit Mindelo vaart staat dit in het begin dus nog niet verwerkt, dus kies een beetje de zuidelijke route de eerste dagen.
Blijf zo lang mogelijk weg van de kust, daar zitten de meeste vissers. In de weken voor kerst valt het wel mee, dan hebben de meesten hun vaardagen al vol en liggen ze dus aan de kant. Verder op zee heeft in ieder geval elke visser een licht aan. Ze waren goed te herkennen en vrij te varen.
Uiteindelijk voeren wij via koers 240 naar de uiterton. Aangezien er behoorlijk (2+) knoop stroom op de rivier staat is het wenselijk om met opkomend tij de rivier op te varen. Hou ook rekening met je diepte en de smalle vaargeul. Wij troffen bij +2m tij een minste waterstand van zo’n 4,5m en 6,7m in de geul. Via VHF melden bij MAS (uitgesproken als 1 woord) op kanaal 16, op kanaal 12 kreeg ik geen antwoord. Bij hoog water gaat de grote scheepvaart eerst er uit en dan er in. Dus vanaf 2 uur voor hoogwater kun je uitgaande scheepvaart verwachten. Wij waren net door het smalste stuk toen we de eerste grote boot tegen kwamen. Deze was 148 m met 7 m diepgang en moet dus door de vaargeul. Hij riep ons dan ook even op om te checken dat wij dit snapten (natuurlijk, waren al net uitgeweken…)
Vaar niet aan de oostkant van de groene boeien, vooral bij het uiteinde van het smalste gedeelte. Daar ligt een heel eilandje dat niet op de kaart staat.
Bij de Commewijne aangekomen niet te ver naar rechts, daar staan allemaal staken met visnetten. Ook bij de splitsing zelf weer. Vervolgens vaar je langs Paramaribo; bij Paramaribo kan je naar de rechterkant varen voor het beste uitzicht. Dan onder de “bosje brug” door (hoog genoeg, 52m) en doorvaren naar Domburg.
3. Onderweg formulieren invullen
Onderweg kun je (als je dat nog niet gedaan had) de e-visa aanvragen. En 7 dagen voor aankomst kun je de formulieren voor de douane invullen op https://icf.sr/ en eventueel al de MAS (Maritime Authority Suriname) op https://mas.sr/notice_of_arrival maar dit mag ook tot twee dagen na aankomst!
Mocht het onderweg allemaal niet gelukt zijn, niet getreurd, dit is geen USA of Noord Korea, je doet het dan lekker rustig onder het genot van een koffie of biertje in het restaurant (zie stap 4.)
4. Aanleggen
Je kan in theorie kiezen uit twee plekken om aan te leggen, waarbij op het eerste gezicht Waterland heel lekker lijkt omdat ze daar steigers hebben waar je zo de wal op loopt. Echter, dit is in een resort waar het restaurant maar 1 of 2 dagen per week open is (zaterdag/zondag) en achter het resort is helemaal niks. Zonder huurauto niet aan te raden. Domburg is m.i. de betere keuze. Je ligt hier aan een mooring (€15 per dag) of op anker (€10 per dag als je van de faciliteiten gebruik wil maken.) Er is een privé dinghy steiger (met sleutel afgesloten) en voor de fee mag je van de WCs, douches en het eenvoudige zwembad gebruik maken. Ook kan je voor €5 de wasmachine gebruiken. Dit alles vormt “Harbour Resort Domburg” dat ook “Restaurant River Breeze” omvat. Hier kan je prima eenvoudig eten — denk aan pizza, pasta, hamburger, sateh, daghap etc. en heel goed Djogo Parbo Bier drinken met een bitterbal. Dit alles direct naast het mini-centrumtje van Domburg: een paar eenvoudige barretjes, (afhaal)restaurants, Chinese supermarkten met verrassend ruim assortiment, benzine station, ATMs en een blok verder nog een benzine station annex ijzerwaren winkel, waar je SIM kaarten en e-top-up kan kopen. Erik, de restauranthouder annex reisleider annex havenmeester, stond ons al op te wachten bij aankomst. Hij kan je naar alles doorverwijzen en helpt je met de formaliteiten. Zie ook https://marinasuriname.com

5. Zwemmen
Als eerste gingen wij na aankomst snel naar de kant, omkleden en even lekker zwemmen. Het was goddelijk.
6. Erik
Als je hem nog niet gesproken hebt ga je nu op zoek naar Erik, een Amsterdammer met het hart op de goede plek, die al 30 jaar in Suriname rondloopt. Samen kom je er dan wel uit. In ons geval regelde hij voor de crew een tocht naar het binnenland en voor de schipper de vaste taxi-chauffeur Harry.
7. Melden bij politie
Harry haalt de kapitein op en keurt zijn/haar outfit. Je moet namelijk wel met de nodige eerbied naar de autoriteiten. Nette schoenen (als in: geen flip-flops), een lange broek en een netjes gewassen shirtje. Onderweg krijg je smeuïge verhalen opgediend over Suriname, stoppen we voor een kopje koffie, terug een broodje, no stress. Op een voor jouw gevoel onduidelijk moment gaan we ergens bij de haven rechtsaf en brengt Harry de kapitein naar de goede deur, waar totaal niet op staat dat je daar moet zijn. Je moet het maar weten. Ik was in 3 uur incl 2 x 45 minuten rijden en 2 winkels (eentje voor Harry voor een nieuwe telefoon en eentje voor mij om te kijken wat voor PVC ze hebben bij https://kuldipsingh.net ) weer op de boot. De totale taxi rit kostte € 35. Voordat je naar de politie kan moet je nu toch eindelijk wel je e-visa geregeld hebben. Ik had deze ook netjes uitgeprint en een crew list meegenomen, maar ik had (a) toch de visa printjes laten liggen en (b) de visa nummers beginnend met W11 niet overgenomen op de crew-list, dus ik kon in het kantoortje even alle nummers bijschrijven op de crew list. No stress meneer, komt goed. Oftewel, men is hier gewoon nog menselijk en een foutje is niet meteen exit en opnieuw beginnen.
Dus resumerend: het valt tegenwoordig best wel mee en je hoeft niet meer met de hele bemanning in de taxi langs alle kantoortjes. Ook wel weer een beetje jammer, het was een heel gedoe en je was van 9 tot 2 bezig, maar het had ook wel weer wat.
Voor het uitklaren kan je voor zo ver ik het nu begrijp gewoon bij Erik een uitklaringsdocument krijgen en hoef je ook niet meer langs de autoriteiten. Mocht dat anders zijn zal ik dat begin januari 2026 nog even bijwerken.
Hieronder kun je een crew list voorbeeld downloaden en naar wens aanpassen.
i
Wat een mooie foto van de overtochtcrew en zo leuk om jullie aankomstperikelen te lezen!
We wensen iedereen fijne Kerstdagen en een gezond voorspoedig 2026!
Tante en Ome Dick