Centro Nautico Algés

Het is vandaag zondag 5 oktober, en ik ben al weer een weekje op de boot. Er zijn weer de nodige bootklusjes uitgevoerd, zo zijn er weer de nodige wijzigingen geweest aan de navigatie “black box” ruimte.

Omdat ik in het dekhuis nu volledig draai op B&G kaartplotters met beta software leek het me toch handig om een backup te hebben met een ander systeem. Dat is een Orca Core2 geworden, samen met de Orca app op de iPad (en eventueel laptop en telefoon). Het is een OK backup, maar het heeft nog niet de functionaliteit van de echte kaartplotters. Wat wel aantrekkelijk is is dat je wereldwijd kaarten hebt , voor zover ze die hebben. Ik zal over een tijd wel eens een review plaatsen.

Daarnaast heb ik de router vervangen door een dual-use apparaatje van PredictWind genaamd DataHub. Het is bedoeld om twee WAN uitgangen te hebben naar de Iridium Go!Exec en de Starlink, en WiFi en ethernet aan te bieden aan de apparaten aan boord. Dat is op zich niet spannend en zou met een willekeurig routertje ook kunnen. Echter, er zit ook een NMEA 2000 interface op en daarmee doet dit kastje twee leuke dingen. Ten eerste biedt het op de oceaan “over the horizon” AIS data; via de satelliet verbinding haalt het info over schepen over die tussen 200 en 30 mijl van je af zijn en toont die op de kaartplotter. Daarmee vergroot je dus het bereik, je hoeft de data niet meer zelf te ontvangen. Dan wordt je dus al uren voordat je een schip zou kunnen zien gewaarschuwd. We zullen zien hoe nuttig dit is. Het tweede is dat het automatisch de zeildata (wind en snelheid) omzet in een polair diagram; ik zie dat ze dit in de laatste versie nu “AI polars” genoemd hebben. Ja ja, AI. Het idee is in ieder geval dat PredictWind met deze data leert hoe snel je boot is, en aan de hand van die data de routeplanning verbetert. Dat lijkt mij wel heel handig.

De ontwerper van dit Schenker doosje moet zich schamen, absoluut niet onderhoudsvriendelijk

Verder is de tweede pomp van de watermaker vervangen, die was na 2 uur al kapot gegaan. Ik heb van Douwe (KMY) een nieuwe meegekregen. Dacht dat ik dat varkentje wel in een uurtje zou wassen maar Schenker heeft de pomp unit zo stom gemaakt dat ik er van 9 tot 3 mee bezig was. Ook bleek de watermaker al te stinken, dus moest er zuur in om het schoon te maken. Dan moet je ook de filters vervangen. Helaas weer een installatiefoutje geconstateerd: de filters zaten er met het plastic nog omheen gemonteerd; wie verzint zo iets? Grr.

De Hoyt boom pin en cylinder weer gerepareerd

En het belangrijkste, de hoytboom. Toen ik terugkwam was de boom al gemonteerd en leek alles heel mooi gerepareerd. Dat was met de pin ook zo: prachtige bussen gemonteerd overal en alles draait als een zonnetje en met minimale speling. Maar na een paar keer proef tillen en zakken van de boom ging de boom alleen nog maar omhoog. Nee hè, niet dat weer. Dit hebben we op Aruba ook gehad; de boom heeft één kant met gas (stikstof) gevuld en de andere kant met hydraulische olie die je vanuit de kuip qua druk kan variëren. Als je de olie laat weglopen drukt het gas de olie er weer uit en gaat de boom omhoog. Als ie alleen maar omhoog gaat is de afdichting tussen gas en olie versleten en gaat er langzaam steeds meer olie in het gas stuk zitten. Meteen Douwe gebeld, die ging navragen voor een servicekit, maar kon pas Dinsdag wat doen. Maar dat is in Nederland, niet waar ik ben. Dus Tiago ingeschakeld, de werfbaas. Uiteindelijk is de cylinder maandag om 5 uur ‘s middags opgehaald door een extern bedrijf (gespecialiseerd in hydrauliek) en exact 48 uur later gerepareerd weer teruggebracht. Tecnodraulica krijgt dus (ook) een pluim: prima en snelle service. Dat het dan niet heel goedkoop is vergeef ik ze graag, de originele afdichtingen zullen niet goedkoop zijn en het moest met een koerier komen.

Nieuwe temperatuursensor in de koelkast

Verder pielen aan software voor de boot en de nieuwe radar software, en de week vloog weer om. Ik heb de werkbaas Tiago Marcelino van Centro Nautico Algés uitvoerig bedankt en geprezen. Hun normale prijzen liggen een stukje onder die in Nederland, de draaier is iets duurder, maar ze kunnen wat en ze doen wat ze beloven, ook qua tijdsplanning. Een grote aanrader dus, vooral in de zomer wanneer ze in de Algarve geen tijd hebben. Enige nadeel is dat je de kant op moet als het langer duurt dan een paar uur.

Vrijdag kon ik te water en ben ik naar de ankerplaats ten oosten van Cascais gevaren waar ik eerder al met Ella lag. Het is wel een stuk rustiger begin oktober in plaats van midden augustus! Vanmiddag ben ik de jachthaven van Cascais binnengevaren zodat Koen morgen makkelijk kan opstappen en rustig wennen. Koen komt een paar dagen eerder dan Saskia, die moet tot en met Woensdag nog voor de klas staan. Hij kan lekker helpen met de laatste mechanische klusjes. Er zijn geen showstoppers meer, maar er is altijd nog wat te doen. De giek kraakt een beetje, de lieren moeten ingevet, het bakboord roer zit nog lucht in de cylinder, en ik zal nog wel e.e.a. vergeten zijn.

Als Saskia er is denk ik dat we wel snel naar Porto Santo op Madeira zullen vertrekken. Dat is 477 nautische mijlen dus dat zou in 2,5 dag moeten lukken.

One Reply to “Centro Nautico Algés”

  1. Ha die Keesje!
    Wat heb ik toch een knappe neef! Het meeste van wat je op technisch gebied beschrijft is volkomen abacadabra voor mij. Zó knap wat je allemaal met veel geduld (heb ik helaas niet) weer repareert.
    Gezellig dat Koen nu aan boord is.
    Goede vaart naar Madeira!
    Veel groeten van Tante (en Ome Dick)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.