Kirkwall, Orkney

Het is al weer een jaar geleden dat de laatste update op dit blog verscheen. De hele winter lang ontglipte mij het moment om het Atlantische rondje ook hier af te maken.

Ik zal nu snel proberen dat goed te maken en het alsnog te schrijven, voor niemand eigenlijk, maar goed dan is het maar af.

Ook zal ik snel de eerste weken van de trip dit jaar opschrijven, maar eerst nu even niet-chronologisch aan de gang anders komt het niet meer goed: een beetje druk creëren voor mijzelf dus.

Land in zicht!

Dinsdag zijn we ‘s morgens na afrekenen met de havenmeester van Peterhead vertrokken naar de eerste baai aan de oostkant van Mainland, genaamd Deer Sound. We hadden een zeer ontspannen tocht in prachtig maar koud weer. Lekker binnen in het dekhuis dus. Onderhand hebben we de nieuwe marifoon door en worden we op tijd gewaarschuwd wanneer een schip (te) dichtbij komt.

Deer Sound

Na een heerlijke nacht voor anker in water zonder enige golfslag zag ik ‘s morgens Oester voorbij varen. Toen het tij gekeerd was na de middag zijn we ze achterna gevaren en hebben we afgemeerd in de jachthaven van Kirkwall.

Oester (midden) en Merrimac (in de hoek)

Kirkwall is de hoofdstad van de Orkney eilanden groep. We zijn hier met z’n vieren geweest in 2011 toen we een rondje UK deden, maar toen hadden we (a) meer haast en (b) was het weer iets minder. Sinds we onderweg zijn naar de Orkneys is het weer voor hier weliswaar kouder dan normaal maar ook véél zonniger. Prachtig lente weer in Nederland zeg maar. Weliswaar geeft ook nu de thermometer maar 12 graden aan maar de zon schijnt uitbundig van 3 uur ’s morgens tot 11 uur ’s avonds. De accu’s zitten nu zelfs weer helemaal vol.

Orkney is een veel vibrerend stuk van Schotland dan de oostkust (Peterhead) waar de armoede weliswaar vergeleken met 11 jaar geleden was afgenomen maar nog steeds behoorlijk is. Waarschijnlijk hebben ze de rijkdom te danken aan het toerisme, dat hier op redelijke schaal aanwezig is. Er komen zo’n 200 grote tot zeer grote cruise schepen met wel 5000 gasten per keer. Dat geeft een enorme boost aan de economie, die het verder van visserij, een beetje (marginale) landbouw en olieverwerking moet hebben. Waarschijnlijk is de laatste poot de komst van “rijke” mensen uit de rest van de UK die hierheen komen voor een lifestyle change. Uit de reisgids begrijp ik dat als het een paar winters uithouden ze blijven.

De afgelopen dagen hebben we te voet en met fiets+step een beetje lokaal rondgekeken.

St Magnus Cathedral
Ella in het vervallen kasteel van Earl Patrick

De kathedraal is 850 jaar oud en erg mooi. Ook hebben we dit keer de kasteel ruïnes bekeken die Marion de vorige keer in haar eentje moest doen. Vanochtend hadden we geboekt voor een rondleiding bij de (althans zeggen ze zelf) beste whisky stokerij van de wereld, Highland Park. Beetje vroeg voor een “wee dram” maar erg lekker en leuk verhaal. Met daarna een bezoek aan het kathedraal museum en het Orkney museum hebben we ons culturele shot voor vandaag weer binnen.

Highland Park Distillery
2 eerste stook ketels van 12000L en 2 tweede stook ketels van 9000L

Vanaf morgenmiddag hebben we een auto en kunnen we de bijzondere oudheden gaan bekijken. De Orkneys zijn namelijk al zo’n 8000 jaar bewoond, en er zijn resten van 5000 BC. De vorige keer hebben we die met de bus bekeken, maar de buschauffeur is blijkbaar met pensioen want die lijn bestaat niet meer.

Wordt vervolgd (en dus vooraf gegaan door) meer!